Střeva a duševní zdraví jsou propojené misky vah

Myslíte si, že nemůže existovat spojení mezi střevy a duševní pohodou? Existuje. Řada vědeckých studií se věnuje vlivu střevní mikroflóry na duševní zdraví. Máte neustále špatnou náladu? Může to být právě špatným stavem střevního mikrobiomu. Propojení je jednoznačné a v tomto článku Vám přiblížíme, jak to vlastně v praxi funguje. V článku najdete i vyjádření expertů na zdraví.

Vědci zjistili, že existuje pomyslná pevná osa střevo – mozek. Ne u všech živočichů, ale najdete toto spojení. Největší inervaci mezi střevy a mozkem mají lidé a savci. Střevní mikrobiom je přímo zodpovědný za vývoj nálady a duševního zdraví. Střevní mikroflóra tedy neovlivňuje jen trávení, jak jste si mohli myslet.

„Mikrobiota ovlivňuje naše zdraví komplexně. Nesoulad nemusíme poznat buď vůbec, nebo se může jednat o zažívací potíže, třeba ve smyslu dráždivého tračníku, průjmy, zácpy, ale mohou to být i deprese či zvýšená náchylnost k infekcím,“ tvrdí dietoložka Karolína Hlavatá.

Zdroj citace: https://www.idnes.cz/onadnes/zdravi/mikrobiota-strevni-mikroflora-probiotika-kojeni-vyziva-karolina-hlavata-vim-co-jim.A191021_155442_zdravi_job

V posledních desítkách let se vědci domnívali, že jsou bakterie vyskytující se v našem organismu nebezpečné. Jedná se ale o pravý opak. Nejnovější studie ukazují, že především bakterie ve střevech přímo ovlivňují duševní stav člověka. Vedle toho se dokonce podílejí na rozvoji některých duševních onemocnění. Naše nálada je ovlivněna neurotransmitery. Hlavní roli zde hraje serotonin a dopamin.

 „Mezi čtyři hlavní neurotransmitery, které sleduji, patří dopamin, zdroj mozkové energie, serotonin, který nám navozuje pocit štěstí a dobré nálady, GABA, zklidňující organismus, a acetylcholin, který zajišťuje správné fungování paměti,“ uvádí MUDr. Monika Golková, jediná certifikovaná anti-aging specialistka v Česku a zakladatelka a prezidentka Asociace medicíny proti stárnutí.

Zdroj citace: https://www.improovio.cz/2017/11/problem-v-nervove-soustave-co-nam-chybi-kdyz-se-citime-nesvi/

Jak je známo, právě některé bakterie vyskytující se ve střevech, produkují serotonin a dopamin. Co Vás možná překvapí je skutečnost, že ho dokážou vyprodukovat dokonce více než mozek. Střevní mikroflóru můžete ovlivnit nejen správnou stravou, ale také dostatkem pohybu. Pokud se Vám podaří zlepšit střevní mikroflóru, půjde ruku v ruce s tím i Vaše nálada a projevy některých duševních chorob, které mohou vymizet.  

Je potřeba si uvědomit, že se jedná o jeden z dílů skládačky na cestě za spokojeným a zdravým životem. Jídelníčkem sice dokážete ovlivnit svoje bakterie ve střevech, ale nemůžete počítat, že se změna dostaví ihned. Pokud už nějakou duševní poruchou trpíte, bude chvíli trvat než na ni bude střevní mikroflóra pozitivně působit. Může se jednat o stavy jako je úzkost nebo deprese.

Výzkum střevní mikroflóry se za poslední roky výrazně posunul

O střevní mikroflóru můžete pečovat i díky nejrůznějším probiotikům. Pozitivní účinky na vývoj střevní mikroflóry mají probiotika, která obsahují bakterii Bacillus subtilis. Tato bakterie pochází z vysoce aktivního kmenu ze Sibiře. Bacillus subtilis najdete v přípravcích Stelkor.

Myslete také na to, že dieta i pohyb jsou důležité, ale nemohou nahradit dobré mezilidské vztahy, které na psychiku člověka působí velmi silně.

Střeva jsou druhý mozek, mikrobiom další orgán video

 Závěr

Moderní věda a medicína zažívá pořádný boom. Co se ale nemění, jsou přírodní procesy, které postupně poznáváme. Péče o střevní mikroflóru není důležitá jen z důvodu zlepšení nálady, ale především z pohledu správného trávení. Při dostatku bakterii a vyvážené střevní mikroflóře, můžete předejít průjmům, zácpám nebo nadměrnému nadýmání. Pečujte o střevní mikroflóru účinně také pomocí probiotik s Bacillus subtilis.