Probiotika aneb lepší trávení

Probiotika břicho

Na internetu najdete spoustu reklam na různá probiotika a prebiotika jako doplňky stravy, které slibují zlepšení trávení. Některé doplňky stravy opravdu pomoci s trávením mohou, některé nikoli. Záleží samozřejmě na kvalitě a značce. Málo kdo ale ví, že probiotika a prebiotika najdeme také ve stravě a můžeme tak ušetřit vyhozené peníze. 

Jak fungují probiotika a prebiotika? Co to vůbec je? Střeva a trávení. Potraviny, které jsou přírodními probiotiky. To vše se dozvíte v dnešním článku.

Začíná to ve střevech

Střeva a střevní mikrobiom je nesmírně důležitý pro naše trávení. Správné trávení poté ovlivňuje mnoho dalšího, od silné imunity po hubnutí a lepší zdraví. Proto je důležité mít fungující trávení a zdravá střeva.

Mikrobiom je souhrn všech mikroorganismů ve střevech. Tento mikrobiom se skládá z bilionů organismů, některé jsou zdraví prospěšné, některé nikoli. Ve střevech najdeme více druhů mikroorganismů. 

Skladbu mikrobiomu a počet různých mikroorganismů určuje několik faktorů. Mezi ty nejzákladnější patří životní styl, zdravé stravování, pohyb, onemocnění, braní léků, ovzduší, míra stresu a další. 

Střeva a mikrobiom jsou tedy základem pro zdravé trávení a právě probiotika a prebiotika mohou zlepšit celý tento proces. 

Probiotika a prebiotika

Probiotika a prebiotika

Probiotika jsou potraviny, které pozitivně ovlivňují trávení, prebiotika můžeme znát také pod názvem vláknina a tvoří tedy nestravitelnou část potravy. 

Mezi přírodní probiotika patří:

  • Mléčné a zakysané potraviny (kefírové mléko)
  • Kombucha
  • Kysané zelí
  • Zavařené okurky

Vlákninu poté najdeme především v celozrnných výrobcích, zelenině a ovoci. 

Doplňky stravy

Jak už bylo řečeno, existují také doplňky stravy, které slibují vysoký obsah mikroorganismů a tedy zlepšení trávení. 

Takové doplňky je dobré užívat především po onemocnění, kdy je naše tělo osláblé. 

Pokud máte však pestrou stravu, zařazujete pravidelně ovoce, zeleninu, máte dostatek bílkovin, sacharidů a zdravých tuků a sem tam si dopřejete přírodní probiotika, není třeba užívat žádné doplňky stravy. 

Co vše ovlivňuje zdraví střev

Střeva a trávení má spojitost s více faktory, nejen s jídlem samotným. 

Pozitivně ovlivňující faktory:

  • zdravá strava
  • pohyb
  • čerstvý vzduch
  • minimální příjem léků (pokud není třeba)
  • pozitivní nálada

Negativně ovlivňující faktory:

  • stres
  • kouření
  • příliš časté užívání léků
  • špatné ovzduší
  • nedostatek pohybu
  • zpracované potraviny