Opalování a ochrana před sluncem u dospělých

Důležitou součástí opalování jsou krémy a mléka s ochranným faktorem.
Důležitou součástí opalování jsou krémy a mléka s ochranným faktorem.

V současné době by chtěl být každý opálený, a to minimálně do bronzova. Tato svůdná barva kůže je žádaná jak u žen, tak také u mužů. Co ovšem ve skutečnosti opálení je a jak vzniká a díky čemu nám naše pokožka vůbec hnědne a jak je možné, že opálení časem ztrácí na své intenzitě?

Opálení jako takové je ve skutečnosti reakcí kůže na sluneční UV záření. Jedná se o přirozený proces, kterým si naše pokožka doslova vytváří potřebnou ochranu proti slunečním paprskům. Opálení tak naši kůži nepoškozuje a ba naopak ji chrání před případným spálením.

Jak opálení vzniká?

UV záření se mimo jiné rozděluje na UVA, UVB a také na UVC záření. Nás ovšem zají zejména UVA a také UVB záření, jelikož záření typu UVC vůbec anebo téměř vůbec naší atmosférou ani neprochází. Opálení kůže tak vzniká působením UVA a také UVB záření, a to během skutečně složitého procesu.

  • UVA záření za pomoci kyslíku působí na tu část melaninu v keratinocytech, která má za úkol opálit kůži do bronzova
  • UVB záření mimo jiné aktivuje pigmentové buňky, které nesou název melanocyty, jenž se nachází ve svrchní vrstvě vaší pokožky.
  • Tyto následně vytváří takzvaný melanin, tedy hnědý až černý pigment, který má na svědomí barvu kůže, očí, vlasů a také je jeho úkolem chránit kůži před poškozením od světla
  • Melanin keratinocytů dále předávají melanocyty, které jsou hlavními pokožkovými buňkami, které obsahují keratin.

Jaké kroky podniknout před samotným opalováním?

Nejlepší prevencí je zejména vyhýbání se umělému i přirozenému UV záření, a to používáním osvědčených a silných sunscreenů a také používáním vhodného oděvu v momentě, kdy vyrážíte na slunce. Sunscreeny jsou opalovací krémy, mléka, lotiony či gely, které mají označení SPF. Těmi účinným látkami, které jsou v těchto známých ochranných přípravcích obsaženy, se nazývají filtry a ty se ještě dále rozdělují na organické, tedy chemické a také anorganické, tedy fyzikální filtry. Tyto filtry rovněž nazýváme filtry mechanickými. Evropská unie registruje hned několik desítek filtrů. Dříve se tyto filtry zaměřovaly zejména na UVB oblast, což nebylo příliš bezpečné. Je tedy dobře, že dnes již filtry chrání také UVA oblast. Podstatný je rovněž rozdíl mezi mechanickými a také chemickými UV filtry, které jsou obsaženy v kosmetice. Ty totiž fungují na odlišné bázi. Chemické UV filtry obsahují látky, které UV záření pohlcují, naopak ty fyzikální zase UV záření rozptylují a také odrážejí.

Rovněž by každý měl myslet především na to, že každou vrstvu ochranného krému je vhodné během dne několikrát obnovit, a to nejen po každém koupání či poté, co se zpotíte. Je vhodné ochrannou vrstvu obnovit každé dvě až tři hodiny. Kolem poledne, tedy od 11 hodin zhruba do 14 hodin je vhodné se přímému slunci vyhýbat úplně, jelikož je jeho sílu nejintenzivnější.

Dále je vhodné myslet na dostatečnou pokrývku hlavy a části těla, která jsou slunci vystavena nejdéle. Mezi takovéto části se řadí ramena, dekolt či ruce a nohy. Zapomínat byste neměli ani na sluneční brýle, které budou před slunečním zářením chránit váš zrak.

Zásady zdravého opalování

Pokud si slunění nechcete odepřít, je důležité dodržovat hned několik zásad takzvaného zdravého opalování. Díky tomu eliminujete škodlivé působení zmíněného UV záření na vaši pokožku. S opalováním byste tak měli začít velmi pozvolna a to tak, že pobyt na slunci budete postupně prodlužovat. Při samotném opalování je rovněž důležité nepřekračovat povolenou takzvanou erytémovou dávku UV záření. Pod erytémovou dávkou se skrývá dávka UV záření, která způsobuje zčervenání kůže či dokonce její spálení. UV záření má ovšem rovněž i pozitivní vlastnosti a sice že produkuje vitamin D, který se skrze UVB záření dostává do kůže a snižuje tak riziko takzvaných degenerativních onemocnění, a to včetně rakoviny prsu, vaječníků či tlustého střeva. Rovněž snižuje riziko různých chorob, a to například riziko sklerózy, depresí či vysokého krevního tlaku.

Při slunění je rovněž vhodné se na slunci otáčet, a to každých zhruba 20 minut v závislosti na intenzitě slunce. Pokud si ovšem vyberete kritickou dobu mezi 11 až 14 hodinou, měli byste na slunci strávit maximálně hodinu a poté si raději dopřát siestu ve stínu.

Jak kůži regenerovat?

Rozhodně není vhodné se slunci vystavovat každý den. To platí zejména pro dovolenou v zahraničí, kdy vlastně veškerý svůj volný čas na dovolené trávíme vesměs u moře na slunci. Opalovat byste se měli pouze jednou denně. Druhý den by si vaše kůže zasloužila spíše odpočinek a dostatečnou hydrataci.

Jaké ochranné faktory lze při slunění použít?

Než si představíme ochranné krémy, gely a krémy, které obsahují ochranný faktor, jenž snižuje rizika slunění, je vhodné si připomenout, že používání veškerých opalovacích krémů neslouží k tomu, aby mohl člověk zůstat, co možná nejdéle na slunci, nýbrž k tomu, aby se snížila veškerá rizika slunečního záření. Používání těchto opalovacích prostředků tedy neslouží k tomu, abyste mohli zůstat dlouhou na sluníčku, nýbrž k eliminaci rizik slunění.

K tomu, aby zároveň došlo k maximální ochraně před sluncem, je důležité chránit citlivé části našeho těla, mezi které patří například nos, obličej a dekolt.

Nejlepší výrobky na opalování

Krémy

  • Bioderma Photoderm AR – opalovací krém vhodný pro intolerantní pleť
  • CeraVe – hydratační péče o pleť

Mléka

  • Piz Buin Allergy Lotion – opalovací mléko
  • Piz Buin Allergy Lotion pro citlivou pleť – opalovací mléko
  • Daylong Ultra Lotio – opalovací mléko

Spreje na opalování

  • Bioderma Photoderm Bronz – ochranný sprej, který podporuje a prodlužuje přirozené opálení
  • La Roche – Posay Anthelios – sprej na opalování obličej

Gely

  • Ladival gel pro alergickou kůži – gel na opalování

Fluidy

  • Bioderma Photoderm Max Aquafluid

Jak vybrat správný opalovací krém?

Při výběru samotného opalovacího krému byste se měli zajímat zejména o ochranný faktor. Poté byste měli krém vybrat podle svého fototypu. Vhod vám rozhodně přijde také údaj o tom, jak správně samotný opalovací krém aplikovat.

Jakou konzistenci mohou opalovací produkty mít?

  • Opalovací krém – jedná se nejhustší konzistenci mezi opalovacími přípravky. Aplikace i rozetření samotného krému vám navíc zabere o něco více času.
  • Opalovací mléko – jedná se o řidší konzistenci, která se snáze aplikuje na tělo.
  • Opalovací olej – oleje na opalování mají významně nižší ochranný faktor. Zato se ovšem velmi dobře roztírají a vstřebávají do kůže.
  • Opalovací pěna a gel – jedná se o velmi snadnou aplikaci na tělo, která je dobře roztíratelná a tělo umí i částečně ochladit
  • Opalovací sprej – o něco hůře se aplikuje, avšak má poměrný vysoký ochranný faktor.

Jak postupovat v případě, že se spálíte?

Spáleniny od slunce jsou velmi nepříjemné.
Spáleniny od slunce jsou velmi nepříjemné.

Mléko, tvaroh a probiotický jogurt

Pokud se spálíte na slunci, můžete použít buď přípravky, které se dají běžně zakoupit v lékárně a které obsahují panthenol anebo můžete sáhnout po tom, co máte doma a sice po mléčných výrobcích. Ty mají totiž velmi uklidňující a také hojivé účinky. Jogurt či tvaroh si můžete aplikovat na popálenou kůži a poté smýt vlažnou vodou.

Vaječný bílek

Vaječný bílek je skvělý na spáleniny od sluníčka. Kůži syrový vaječný bílek zklidní a také zchladí. Bílek namažte na postižené místo a poté setřete vodou.

Kdy je potřeba navštívit lékaře?

Ve většině případů si s popálenou kůži snadno poradíte sami doma, a to třeba za pomoci studené sprchy, obkladů či babských rad. Někdy se ovšem na těle mohou objevit také puchýřky, vyrážka, která bude svědit anebo také horečka. Pokud se na vašem těle například objeví puchýřky, není rozumné je propichovat. Tekutina, která by z nich vytekla by pro vás mohla znamenat riziko zanesení jisté infekce. V tomto případě se raději poraďte s lékařem, a to stejně tak v případě, kdy vás bude trápit horečka či zimnice.

Správnou ochranu na opalování vybírejte podle toho, kam se jdete slunit

Správnou ochranu vhodnou na opalování musíte rovněž vybírat v závislosti na tom, kam se chystáte za sluncem. Pokud jedete například k moři, bude se vám hodit opalovací přípravek, který bude mít faktor minimálně 50 SPF. Pokud naopak jedete na českou přehradu, čeká vás slunění u bazénu na zahradě či na koupališti, může vám postačit i ochranný faktor číslo 30. Záleží vždy na tom, do jaké míry se chcete opálit a do jaké míry ochránit. V každém případě se namažte i tehdy, jdete-li pouze a jen na svou zahradu k domu k bazénu.

Vhodná ochrana k moři

La Roche – Posay Anthelios Xl – výživný olej na opalování s faktorem 50

Tento opalovací krém vám poskytne ten nejvyšší stupeň ochrany, tudíž je vhodné si tento krém zabalit s sebou na dovolenou k moři. Kromě jiného je krém voděodolný, je vhodný pro fototyp č. 1 a rovněž ho mohou užívat alergici.

Bioderma Photoderm Bio Family sprej s faktorem 30

Zmíněný opalovací krém s faktorem 30, si můžete přibalit na cestu k vodní nádrži, přehradě či venkovnímu bazénu. Sprej je vhodný pro fototyp č. 2 a nabízí vysokou ochranu. Rovněž je voděodolný a zakoupíte ho i v rodinném balení, které obsahuje 400 ml.

Vesměs by se dalo říci, že opalovací přípravky s faktorem 10 SPF jsou vhodné a dostačující například tehdy, budete-li se procházet po městě či půjdete v parném létě do práce či z práce. 20 SPF je vhodný pro všechny ty, kteří se nechtějí spálit na slunci, a to i při krátkém pobytu na něm anebo mají citlivou pokožku, která je náchylnější ke spálení. SPF 30 a 40 vám bohatě postačí k vodní nádrži v Čechách a SPF 50 do teplých přímořských oblastí.