Naučte své děti správným výživovým návykům

Burger

Obezita nejčastěji vzniká už v mládí a často se projeví až v pubertálním období či v pozdějším věku dítěte. Mýtus, že obezita je v genech už byl dávno vyvrácený. Ano, je pravdou, že ektomorfům (lidé s rychlým spalováním) se hubne lépe než endomorfům (lidé s pomalejším spalováním), ovšem už v dětském věku můžeme správnými stravovacími návyky ovlivnit, jakou váhu a postavu budeme mít jako dospělý. V dnešním článku se podíváme, jaké zdravé návyky můžeme své děti naučit a jakých chyb se vyvarovat.

Nejčastější chyby ve výživě dětí:

1. Odměny v podobě nezdravého jídla

Často rodiče své děti odměňují nezdravým jídlem, nejčastěji fastfoodem či sladkostmi. Rodiče mají pocit, že touhle odměnou si své děti získají a dělají to pro ně, ovšem při pravidelném odměňování nezdravými jídly můžete „zasít semínko“ obezity. Není chybou čas od času svým ratolestem dopřát jejich oblíbenou sladkost nebo po cestě na dovolenou zastavit ve fastfoodu, ale není vhodné své děti pravidelně odměňovat touhle formou. Pro děti existuje mnoho různých variant odměn, z kterých můžete vybírat, proto volte raději jiné odměny.

2. Nedostatek času

Dalším nejčastějším důvodem, proč rodiče své děti krmí nezdravým jídlem je neustálý spěch a nedostatek času. Málokdo zvládá svým dětem vařit domácí jídla a nejčastěji proto volí průmyslově zpracované potraviny a polotovary, které neobsahují téměř žádné živiny, vitamíny ani minerály a kvalita těchto produktů je mizivá. Je velký rozdíl, zda koupíte ve fastfoodu nezdravý hamburger s přesmaženými hranolkami nebo uvaříte domácí hamburger z kvalitních potravin a domácích pečených hranolek.

3. Nedostatek bílkovin

Stejně jako u dospělých, bílkoviny představují základní makroživinu, která podporuje růst svalů, regeneraci a má mnoho dalších důležitých funkcí pro organismus. Bílkoviny jsou často deficitní a stejně tomu tak je také u dětí. Děti by měly přijímat okolo 1 gramu na kilogram tělesné váhy, proto hlídejte dostatečný příjem bílkovin Vašeho dítěte.

4. Nízkotučné mléčné produkty

Často rodiče volí kvůli předcházení nabírání a obezity nízkotučné mléčné produkty místo polotučných či plnotučných. Nejvhodnější variantou jsou ovšem produkty polotučné, které mají více živin.

Tipy na správné dětské návyky:

1. Pravidelná strava – dodržování snídaně, svačiny, obědu, odpolední svačiny a také večeře

2. Pitný režim – dostatečný pitný režim, okolo 1,5 až 2 litru čisté vody denně

3. Dostatek pohybu – pravidelný pohyb, sportovní aktivity

4. Pestrá strava – jídelníček složený z kvalitních potravin, s dostatkem zeleniny, ovoce a také s obsahem všech tří makroživin (bílkoviny, sacharidy, tuky)