Důvody nafouknutého břicha

Nafouknuté břicho nevítá nikdo rád. Sem tam se s nafouknutým břichem musí potýkat každý z nás, někoho však problémy s nafouknutím trápí více. Jaké jsou nejčastější důvody nafouknutého břicha a špatného trávení? To vše se dozvíte v tomto článku. 

FODMAP 

Tato zkratka označuje potraviny, které často negativně ovlivňují naše trávení a způsobují nafouknutí. Jsou to fermentovatelné oligosacharidy, disacharidy, monosacharidy a polyoly. 

A které potraviny jsou to konkrétně?

Z fermentovatelných oligosacharidů je to například česnek, cibule, pšenice nebo brokolice. Disacharidy najdeme v mléčných výrobcích obsahující laktózu, monosacharidy jsou převážně v ovoci nebo třeba v agávovém sirupu a polyoly najdeme ve žvýkačkách a umělých sladidlech

Tyto potraviny mohou způsobovat špatné trávení a nafouknutí. Je dobré zjistit, jaké přesně potraviny způsobují zhoršené trávení a nafouknutí a ty potraviny poté omezit nebo úplně vyřadit. 

Vláknina

Vláknina je důležitou součástí pro zdravé trávení a zažívání. 

Většina lidí má nedostatečný příjem vlákniny, což způsobuje špatné trávení. Je také ale důležité vlákninu přidávat postupně, náhlý zvýšený příjem vlákniny může také způsobit zažívací problémy a nafouknuté břicho. 

Proto pokud jste do teď vlákninu téměř nekonzumovali, začněte pomalu a pomalu přidávejte. Doporučený příjem vlákniny je 13 až 16 g na 1000 kalorií. Pokud tedy přijímáte a jíte okolo 2000 kalorií, váš příjem vlákniny by měl tvořit 26 až 32 g. 

Kde vlákninu najdeme?

  • ovoce 
  • zelenina
  • celozrnné produkty
  • luštěniny
  • ovesné vločky

Velká porce

Také může způsobovat nafouknutí velké porce jídel. Proto je možné, že po oslavách a po dalších výjimečných událostech budete mít pocit nafouknutého břicha.

Pokud však jste zvyklí jíst pouze párkrát denně velké porce a stále vás trápí nafouklé břicho, zkuste zařadit více menších jídel během dne

Nedostatek pohybu

Problémem může být také nedostatečný pohyb.

Pohyb, zejména například chůze, podporuje trávení a zdraví střev. Proto se snažte být co nejvíce aktivní během dne a zařazovat pravidelné procházky

Určitě víte, jaký je pocit, když po desetihodinové jízdě na dovolenou, opustíte sedačku. Ve většině případů se budete cítit nafouklí a bude váš trápit špatné trávení. To je způsobené nedostatečným pohybem. 

To samé platí, pokud sedíte celý den v kanceláři s téměř nulovým pohybem.